Over ons

Als school voor Speciaal Basisonderwijs (SBO) leiden wij onze leerlingen op, net als het regulier Primair Onderwijs, in de richting van de kerndoelen primair onderwijs.

Daarbij werken wij met oog voor de individuele leerling: het ontwikkelingsperspectief (OPP) dat voor elke leerling wordt opgesteld is leidend in het bepalen van het onderwijsaanbod. Wij motiveren, stimuleren en begeleiden de leerlingen en scheppen voorwaarden om het beste in leerlingen naar boven te halen.

We willen dat onze leerlingen optimaal tot hun recht komen binnen de maatschappij.
Samenwerken en activerende werkvormen zijn dan ook belangrijke pijlers van ons onderwijs.

Fotoalbum

Gezonde school

Vignet Gezonde School

SBO Boemerang is in het bezit van het Vignet Gezonde School. Wij besteden onze tijd en aandacht voor gezondheid zo effectief en efficiënt mogelijk. Wij werken planmatig en structureel aan gezondheid en een gezonde leefstijl van onze leerlingen.

De Gezonde School-pijlers
1. Gezondheidseducatie: in de lessen is er structurele aandacht voor gezondheid. Bijvoorbeeld door op een thema een lespakket uit te voeren.

2. Fysieke en sociale omgeving: gezond gedrag stimuleren door aanpassingen in de fysieke en sociale omgeving. Denk hierbij aan een beweegvriendelijk of ‘groen’ schoolplein en aan het betrekken van ouders bij Gezonde School.

3. Signaleren: gezondheidsproblemen worden gesignaleerd. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een volgsysteem voor het bewegingsonderwijs of de sociaal emotionele ontwikkeling.

4. Beleid: alle maatregelen voor de gezondheid van leerlingen en leraren zijn vastgelegd in het schoolbeleid. 

Het vignet Gezonde School
Het vignet Gezonde School is een kwaliteitskeurmerk voor scholen die werken aan het verbeteren van de gezondheid van hun leerlingen. Omdat wij de themacertificaten ‘Voeding’ en ‘Welbevinden’ hebben behaald, mag onze school zich gedurende drie jaar een Gezonde School noemen.

Ons team

School-Logopedie

Vanuit wetenschappelijk onderzoek weten we dat de samenwerking tussen de leerkracht en een specialist, zo ook een schoollogopedist, in de klas zéér effectief is. Bij ons worden kinderen niet apart in een behandelkamer logopedisch begeleid, maar in het onderwijsleerproces zelf. Zo kunnen kinderen direct het aangeleerde toepassen, de logopedist kan op deze manier ook direct aanpassingen doen in de logopedische begeleiding. Daarnaast wordt ook de kennis van de leerkracht vergroot, waardoor er nog beter en passender onderwijs voor het kind kan worden aangeboden.

De focus van schoollogopedie ligt op het jongste kind (4-6 jaar). In deze leeftijdsfase bevinden kinderen zich in een taalgevoelige leerperiode, waarin de kinderen de basisvaardigheden zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen en een goed fundament kunnen leggen.

In het belang van zo vroeg mogelijk met taalstimulering bezig zijn, werken we nauw samen met onze kind partners en privé-logopedisten om taalproblematiek zo vroeg mogelijk op te sporen en te voorkomen.

Doelgroeparrangement

Om het leerpotentieel van ieder kind zo goed mogelijk te benutten, is het van belang dat het kind een leeromgeving krijgt aangeboden, waarin naast excellent onderwijs door onderwijspersoneel er ook aandacht is voor zorg op sociaal-emotioneel en gedragsmatig (pedagogisch) gebied. SBO de Boemerang heeft naast Onderwijsgevend personeel ook Schoolpedagogen vanuit Jens en Care4Kidz in dienst die naast de leerkracht in elke klas actief zijn en kinderen, individueel of groepsgewijs, begeleiden op pedagogisch gebied.

Deze begeleiding vindt grotendeels tijdens lestijd plaats, maar kan ook na lestijd plaatsvinden. Zo nemen Schoolpedagogen deel aan bepaalde oudergesprekken, maken ze begeleidingsplannen voor kinderen samen met het Onderwijsgevend personeel of kunnen ze een huisbezoek uitvoeren als dit voor ouders gewenst is.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak. Details